Indledning
Vi vil skabe de bedst mulige rammer for børns læring, udvikling og trivsel i et stærkt fællesskab. Vores strategiske fyrtårne er det kompas, der guider os i hverdagen, i vores pædagogiske valg og i vores udvikling som skole. De udspringer af grundige drøftelser i medarbejdergruppen, TRIO, MED-udvalget samt vores erfaringer med børn og familier i vores lokalområde.

Fyrtårnene handler ikke om projekter eller midlertidige indsatser – men om de langsigtede prioriteringer, der former den skole, vi ønsker at være.

Fyrtårn 1: Trivsel som fundament
Trivsel er ikke blot et fokusområde – det er kernen i alt, vi gør. Vi ved, at børn lærer bedst, når de føler sig trygge, set og forbundet til fællesskabet. Derfor prioriterer vi tid til relationer, tid til nærvær og tid til at forstå det enkelte barns perspektiv.
Vi arbejder systematisk med prøvehandlinger, medinddragelse, læringssamtaler fra 0.–9. klasse og strukturer, der giver både børn og voksne overskud og retning. Trivslen kommer altid først – for uden trivsel ingen læring.

Fyrtårn 2: Den gode pædagogik – fælles retning, fælles sprog
Med afsæt i pædagogiske pejlemærker arbejder vi mod én samlet forståelse af “den gode pædagogik” på Stavnsholtskolen. Det indebærer blandt andet fokus på:
- stærke læringsmiljøer
- samarbejdsstrukturer
- co-teaching og fælles ansvar for hele børnegruppen
- sprogudvikling og tydelig didaktik
Vi udvikler løbende fælles strukturer, piktogrammer, rutiner og læringsformer, så børn oplever genkendelighed og sammenhæng – uanset klasse, voksen eller afdeling. Pædagogikken er et fælles projekt, ikke individuelle øer.

Fyrtårn 3: Sammenhæng mellem skole og FFO
På Stavnsholtskolen tænker vi hele dagen sammen – fra 7 til 17. Vores model, hvor lærere og pædagoger arbejder tæt sammen om børnenes hverdag, er en bærende del af skolens identitet.
FFO’en er en central medspiller i relationen til børn og forældre. Den daglige kontakt i eftermiddagen er med til at skabe ro, tryghed og kontinuitet. Arbejdet på tværs sikrer sammenhæng for børnene og styrker både trivsel og læring.

Fyrtårn 4: Tydelige strukturer og bæredygtige arbejdsvilkår
Et bæredygtigt arbejdsliv for medarbejderne er en forudsætning for en robust skole. Derfor har vi arbejdet målrettet med mødestrukturer, tid til planlægning, tydelige roller og en klar arbejdsfordeling i teamene.
Vi har arbejdet målrettet i vores MED-udvalg på at fjerne møder med ligegyldigt indhold, så tiden kan bruges på at være nærværende overfor børnene.
Vi skaber tid, overblik og mulighed for at være nærværende – både for børnene og for hinanden.

Fyrtårn 5: Tidlig indsats og førskolemodellen
Med etableringen af førskolen og et tættere samarbejde med lokalområdets børnehaver er vi i gang med at styrke overgangen fra dagtilbud til skole markant. Vi lægger vægt på:
- tidlige besøg i børnehaverne
- to møder med forældre inden sommerferien
- grundige overleveringer
- målrettet viden om børn i udsatte positioner
- tydelige læringsmiljøer, struktur og piktogrammer fra dag ét
Førskolen er en del af skolens langsigtede strategi for at sikre, at alle børn får en tryg start – uanset forudsætninger.

Fyrtårn 6: De store fællesskaber
Vi arbejder aktivt med at skabe stærke fællesskaber for alle børn – både i klassen, på årgangen og på hele skolen.
Værdierne er en rød tråd gennem året, og to gange om året samles vi til særlige værdidage. Den ene har altid temaet Fællesskab, mens den anden formes af eleverne og tager udgangspunkt i behov og idéer i den enkelte årgang.
Fællesskabet er både noget, børnene deltager i og noget de er medskabere af.

Fyrtårn 7: Udvikling, mod og nysgerrighed
På Stavnsholtskolen tror vi på, at en stærk skole udvikler sig sammen med børnene, personalet og den virkelighed, vi er en del af. Udvikling er ikke et projekt, vi “gør” – det er en måde at være skole på. Vi møder nye udfordringer og muligheder med mod, nysgerrighed og viljen til at prøve ting af i praksis.
Derfor arbejder vi løbende med initiativer, der rykker os fagligt og organisatorisk: etableringen af specialskolen, styrkelsen af førskolen, nye pædagogiske samarbejdsformer og modet til at afprøve prøvehandlinger, før vi beslutter noget endeligt.
Vi evaluerer, tilpasser og lærer undervejs – ikke fordi vi skal, men fordi vi vil. For vi ved, at en skole, der tør være undersøgende og handlekraftig, også skaber børn, der tør være det samme.

Afslutning
Stavnsholtskolens strategiske fyrtårne er mere end ord på en side – de er den fælles retning, vi navigerer efter hver eneste dag. De binder vores pædagogik, vores samarbejde og vores ambitioner sammen i én tydelig fortælling om, hvilken skole vi ønsker at være for vores børn, forældre og medarbejdere.
Fyrtårnene er både et løfte og et arbejdsredskab: Et løfte om en skole, hvor trivsel, faglighed, fællesskab og mod går hånd i hånd – og et redskab, der hjælper os med at holde fokus, prioritere og udvikle os med omtanke.
Vi ved, at det kræver fælles vilje, stærke relationer og et vedvarende blik på, hvad børnene har brug for – lige nu og i morgen. Derfor står fyrtårnene som vores pejlemærker i både hverdag og udvikling, så vi sammen kan sikre, at Stavnsholtskolen forbliver et sted, hvor alle børn får mulighed for at lykkes og vokse i et trygt og engagerende læringsmiljø.

 

 

Del: