- Skoleparat
-
Sådan melder du dit barn ind i 0. klasse
Er dit barn født i 2019 eller tidligere, er det nu tid til indskrivning i 0. klasse med start til august 2025.
Selve indskrivningen i Furesø Kommune foregår digitalt via borger.dk fra midt oktober 2024 og 3 uger frem.
Læs mere om indskrivning, skoledistrikter og udskudt skolestart på Furesø Kommunes hjemmeside.
Du kan få mere generel information om skolestart og skolevalg på borger.dk.
Vi glæder os til at byde dig og dit barn velkommen og er i fuld gang med forberedelserne.
-
En tryg skolestart for dig og dit barn
En tryg skolestart for dig og dit barn
-
Liv og læring i 0. klasse.
Liv og læring i 0. klasse
At starte i skole er en stor begivenhed i et barns liv. Vi ønsker at alle børn, der starter på Stavnsholtskolen, får den bedst mulige skolestart og det sker i et tæt samarbejde med jer forældre.
Fælleskabet – både de store og de små vægtes højt og vi arbejder fra starten med at skabe stærke fælleskaber og en kultur, hvor børnene omgås med glæde, respekt og omsorg. Det er både på klasseniveau og på hele 0. årgang, da mange af vores undervisningsforløb foregår på mindre hold på tværs af klasserne.
Leg er et centralt element i vores undervisning og vi lægger vægt på legens egenværdi og læring gennem leg og legelignende aktiviteter.
Den gode start på dagen
Jeres barn kan møde i klassen fra kl. 7.50, hvor klassens voksne står klar til at tage imod og give en god, tryg og rolig start på dagen. Her er det også muligt for jer forældre at give en kort besked til den voksne, hvis der er behov for det.
For at understøtte vores mål om en tryg og rolig start på skoledagen, starter hver dag så vidt muligt ens. Vi starter med samling i klassen, hvor vi snakker om kalender, hvilken dag og måned det er og vi får en snak om, hvad der skal ske i løbet af dagen.
Sådan lærer dit barn at læse
På Stavnsholtskolen arbejder vi differentieret og systematisk med dit barns mundtlige og skriftsproglige udvikling. Vi benytter os af flere forskellige systematikker og metoder.
Læsefidusen- Et forskningsbaseret læsebogssystem som understøtter elevernes viden og erfaringer inden for sprog, og som dagligt udvikler deres viden om tale- og skriftsproget.
- Eleverne skal sammen med læsefidusen hver dag synge, lege, spille, lytte, læse og skrive.
Dialogtræning
I den dialogiske træning arbejder børnene med at udvikle deres mundtlige kompetencer og generelle sproglige udvikling. Målet med dialogerne er at understøtte flest mulige børn i at tale mest muligt om så mange ting som muligt. Vi benytter materialer udviklet af Børne- og undervisningsministeriet.
Guided ReadingEleverne læser i små grupper med støtte fra en lærer eller pædagog, der guider dem gennem læsning og samtaler om bogens handling.
Undervejs træner eleverne i små hold nogle enkle, effektive teknikker, der hjælper dem med at lære nye ord, at bygge små sætninger og til sidst at læse og forstå hele tekster.
Opdagende skrivning
Metoden opdagende skrivning lader børnene opdage skriftens lydprincip ved at de selv eksperimenterer med at skrive.
I skriveprocessen arbejder eleverne systematisk med sammenhængen mellem lyd og bogstav og skriver sig dermed ind i læsningen. - Generel indskrivning